طبق اعلام قبلی وب سایت، مستند " ما اقتصاد دانیم لطفا حرفی از واقعیت نزنیم" به همت بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران  همراه با سخنرانی دکتر پور کاظمی امروز دوشنه 18 اسفند در سالن شهید جوزی به نمایش گذاشته شد.

این مستند 40 دقیقه ایی اولین بار است که به حوزه نظام آموزشی اقتصاد نزدیک شده است و نگاهی انتقادی به این حوزه دارد. ما اقتصاد دانیم حاصل دغدغه های گروهی از دانشجویان اقتصاد است که از فضای به اصطلاح فرمالیستی آموزش اقتصاد به تنگ آمده اند و می خواهند صدای خود را به دیگر هم رشته ایی های خود برسانند.

بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طبق اعلام وب سایت ما اقتصاد دانیم جهت اکران مستند در دانشکده های اقتصاد اعلام آمادگی کردند.

لذا با هماهنگی های صورت گرفته همراه با پخش این مستند دکتر پور کاظمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص نقش ریاضیات در اقتصاد نکاتی را عنوان کردند.

من بسیار خوشحال هستم که عده ایی از عزیزان در این زمینه وارد شده اند و کار بسیار خوبی در نقد رویه مرسوم آموزش علم اقتصاد ارائه داده اند.

اولین نکته ایی که باید اشاره کنم این مسئله هست که ما در اقتصاد هرچه جلوتر می رویم متاسفانه وجود و بروز ریاضیات بیشتر می شود و همون طور که مستند به آن اشاره کرد ما مسائلمان بیشتر ریاضی است تا اقتصادی.

نکته دیگری که باید اشاره کنم این مسئله در سطح جهان هم به همین شکل است که این مسئله را نیز مستند به خوبی مطرح کرد.سال 1346 من دانشجوی فوق لیسانس ریاضی دانشگاه تهران بودم، در آن زمان یکی از اساتید که به تازگی از خارج آمده بود به دانشکده اقتصاد تهران برای تدریس اقتصاد رفته بود و جالب است که ایشان نتوانست بود به دانشجویان اقتصاد ارتباط برقرار کنند و به آنها درس بدهد لذا ایشان آمدند و به ما یعنی دانشجویان ریاضی، ریاضی کاربردی آموزش دادند.

من در کنار اساتید اقتصاد ریاضی درس می دادم و می دیدم که آنچه ما در ریاضی در حال آموزش دادن و بعضا مطالعه هستیم اساتید اقتصادی همان ها را مطرح می کنند فقط با این فرق که آنها برای این مسائل توجیه اقتصادی نیز می آورند.به نظر می رسد این همان بحث فرمالسیم است که در این مستند اشاره شد.

به شخصه هر چی زمان می گذرد می بینم که بیس و پایه ی کتاب های جدید اقتصادی بیشتر به سمت ریاضی می روند.در حقیقت درون این کتاب ها از ابزار های ریاضی بیشتر از گذشته استفاده شده است. برای روشن تر شدن بحث توجه کنید به متونی که در اقتصاد امروزه در حال مطالعه و یادگیری هستید، اگر به چارچوب های آنها نگاهی بیاندازید خواهید دید برای یادگیری بحث های مطرح شده در آنها باید پیش زمنیه های فراوانی را از ریاضی فرا گرفته باشید. 

نکته دیگری که باید بدان اشاره کنم این مسدله است که شما در این مستند شاهد صحبت های دکتر پیغامی از دانشگاه امام صادق بودید.من چند سالی به عنوان استاد خدمت ایشان بودم باید در اینجا عرض کنم که ایشان یکی از کسانی ایست که پایه بسیار قوی ریاضی دارند و در یک سطح بالایی از اقتصاد قرار دارند.باید کسانی که از معظلی مثل فرمالیسم حرف می زنند از این جنبس باشند. 

شما دانشجویان باید به دنبال اساتیدی باشید که وقتی کتاب های جدید و قوی اقتصادی را در دستانشان می گیرند و می بینند پر از فرمول ها و نمودار های ریاضی ایست بگویند ما این مباحث را قبول نداریم و خودمان با این مدل و این روش مطالب اقتصادی را تدریس می کنیم

همانطور که در مستند دیدید بیان اساتید قدیمی اقتصاد بیانی متفاوت از امروز بوده است.به طور مثال دکتر مشکوه از جمله اساتیدی هستند که با یک شیوه دیگری غیر شیوه مرسوم امروز به بیان اقتصاد می پرداختند.

به نظر می رسد نحوه ورود ریاضی به علم اقتصاد تا زمانی روند منطقی داشته است.بعد از گذشت زمان ریاضی جای پای خود را  محکم کرد."آرو" ورود ریاضی به اقتصاد را از زمان چاپ کتاب کندرال استاد مکانیک در سال 1838 می دانست.به هر حال با گذشت زمان استفاده از ریاضیات در اقتصاد بیشتر شده است و بعضا ما شاهد هستیم برخی نوبلیست ها متاسفانه در همین جهت صحبت می کنند که به نظر من ما با یک نوع از افراط در این زمنیه مواجه هستیم.

هر چند تحلیل های اقتصادی هر کدام ابزار های خود را می خواهند گاهی شما به ابزار های ریاضی برای بررسی مسئله ایی در اقتصاد نیاز ندارید و در مقابل هم گاهی باید از ابزار های ریاضی استفاده کنید.

مسئله دیگری که مستند بدان اشاره کرده است بحث حل مسائل اقتصاد ایران توسط اقتصاددانان است که من خودم همیشه به دوستان اقتصاددان خودم می گویم که تا کی می خواهید به این کشور صدمه بزنید؟ امروز می گویید فلان راه حل درست  و روز بعد می گویید راه حل دیگری درست است؟


در ادامه گزاش تصویری از اکران مستند ما اقتصاد دانیم تقدیم بینندگان خواهد شد:


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی